Aitosatu

Nettisivujen kuumimmat design-trendit 2020

Omat nettisivut ovat tärkeä käyntikortti yrityksille, vaikuttajille ja jopa bloggaajillekin, joista monelle se on jopa elinkeino. Täten nettisivujen suunnitteluun, ulkoasuun ja sisältöön käytetään tänä päivänä huomattavasti enemmän rahaa ja aikaa kuin koskaan aikaisemmin. Nettisivujen omistajat seuraavat alan trendejä ja etsivät keinoja parantaa sivustoaan, joskin yritystasolla nettisivut uudistetaan yleensä 3-5 vuoden välein.

Yksi parhain esimerkki kehittyneistä nettisivujen suunnittelusta on vedonlyöntisivustot, jotka ovat parantaneet ulkoasuaan huomattavasti viimeisen viiden vuoden aikana. Modernin ulkoasun alle on piilotettu huippuluokan rahapelaamista, joka on sujuvaa myös kaikilla mobiililaitteilla - asia, jota nykyajan pelaajat erityisesti etsivät. Tutustutaan siis lähemmin siihen, miltä näyttävät vuoden 2020 web design -trendit.

#1 Mobiilikäyttäjät ovat etuasemassa

Aikaisemmin oli tärkeintä saada sivusto toimimaan kunnolla tietokoneen selaimissa, mutta tänä päivänä mobiilikäyttäjät ovat jo ohittaneet tietokonekäyttäjien määrät, joten mobiilisivuston toimivuuden täytyy ehdottomasti olla jokaisen nettisivun ykkösasia.

Ne yritykset, joilla ei vielä ole mobiilisivua tai responsiivista versiota sivunsa täysversiosta, tulisi heti luoda sellainen. Toisaalta ne toimijat, jotka ovat jo onnistuneet luomaan hyvän mobiiliversion sivustaan, voivat keskittyä parantamaan sen kautta annettavaa palvelua ja yleistä asiakaskokemusta.

#2 Hakukoneoptimoinnin tärkeys on kasvanut

Googlen tekemän tutkimuksen mukaan jopa 60-90 % sen käyttäjistä käyttävät palvelua erityisesti uuden palvelun tai tuotteen etsintään. Näkyvyys hakukoneessa onkin ratkaisevassa asemassa myynnin edistämisessä ja jopa koko yrityksen menestyksessä. Jos potentiaalinen asiakas hakee netistä tietoa yrityksesi päätuotteesta, niin on suurempi todennäköisyys, että hän klikkaa yrityksesi tuotetta jos se esiintyy ensimmäisellä sivulla kun kymmenellä.

Trendin myötä suunnitteluun on ilmestynyt siis käsite hakukoneoptimointi, jonka perimmäinen idea on luoda sisällöltään sellainen sivusto, jonka hakukone pystyy parhaimman mukaan “lukemaan” ja täten nostamaan ylemmäs hakutuloksissa. Hakukoneoptimoitua sisältöä tuottavat monet ammattimaiset sisällöntuotantoyritykset.

#3 Yksinkertaisuus kaunistaa

Sivustot ovat muuttuneet paljon niistä ajoista, jolloin värien käyttöä ja kuvien ripottelua sinne tänne pidettiin hyvinä ominaisuuksina. Kodeista tuttu minimalismi on siirtynyt myös nettisivuille, ja uusi nettisivusuunnittelu suosii selkeää, helposti navigoitavaa ja jopa korutonta ulkoasua, joka suuntautuu loistavasti pienemmille mobiilinäytöille.

Entisajan kuvien tilalle on keksitty erilaisia videosisältöjä, etenkin etusivuilla. Lyhyet videonpätkät voivat toimia etusivun taustalla, jonka päälle on aseteltu koruttomasti tietoa yrityksestä ja päävalikko on piilotettu nurkkaan. Videon avulla pystytään paremmin luomaan tunnelmaa ja tuomaan esiin sivuston aihealuetta, ja trendin nähdään jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Kuvien ja videoiden rinnalla erilaiset animaatiot ja 3D-kuvat tulevat olemaan suosittuja kuvituksia. 3D-teknologialla voidaan kehittää jopa interaktiivisia sivustoja, jotka antavat aivan uudenlaisen kokemuksen.

#4 Vahvat iskulauseet ja fontit ovat edelleen pinnalla

Sivustolla vierailevat käyttäjät pysähtyvät yleensä hetkeksi lukemaan suurella fontilla kirjoitettuja iskulauseita tai otteita pitkästä tekstistä. Ne antavat sivustolle heti nykyaikaisemman tunnelman, joka luo luotettavan ja saavutettavuuden tunteen. Tekstin erikokoiset fontit helpottavat lukemista, mutta kaikkien kirjoitusten ei tulisi olla isolla. Suosituimpia modernin nettisivun fontteja ovat esimerkiksi sans serif -tyyppiset, pyöreäkulmaiset ja käsinkirjoitetun näköiset kirjaimet.

#5 Sivuston rinnalla myös sisältömarkkinointi ja näkyvyys monilla kanavilla on tärkeää

Nettisivujen sisältö on se, joka myy, joten sisältöön kannattaa aina panostaa täysillä. Se on myös sisältömarkkinoinnin tärkein työkalu, eli se pitää olla helposti jaettavissa useammilla kanavilla. Sosiaalisen median kanavat, kuten Instagram ja Facebook, ovat nousseet tärkeiksi nykyajan markkinointikanaviksi, jotka voivat tarjota jopa tehokkaamman ja edullisemman tavan löytää kohdeyleisö kun yrityksen käyttämät muut markkinointitavat. kuten mainokset ja ilmoitukset lehdissä.

Sosiaalinen media on muodostanut vieläpä täysin uuden markkinointitavan: vaikuttajamarkkinointi. Yleensä tuhansia seuraajia omaavat vaikuttajat kokeilevat yrityksen tuotteita tiettyä korvausta vastaan ja kertovat siitä seuraajilleen. Henkilökohtaisten kokemusten tuoma mainosarvo on tällöin keskiössä, joskin oikeanlaisen vaikuttajan löytäminen voi olla haastavaa.

20 Sep 2020